Jak działa LPG diesel?

5 lutego 2021 by Brak komentarzy

Paliwa alternatywne zdążyły się już solidnie zadomowić na rynku usług motoryzacyjnych w naszym kraju. Polacy wyjątkowo dobrze oceniają zwłaszcza gaz LPG, doceniając jego relatywnie niską cenę, połączoną z dobrą jakością. 

Trzy rodzaje gazu płynnego dla silnika wysokoprężnego

Instalację gazową można zamontować w jednostkach wysokoprężnych różnorako. Pierwsza metoda polega na tym, iż jednostka wysokoprężna przerobimy na silnik z zapłonem iskrowym, dzięki czemu upodobnimy cały system do jego odpowiednika benzynowego. Takie rozwiązanie zwana jest systemem jednopaliwowym – jego specyfika wiąże się z działaniem jedynie na gaz. Ten wariant pociąga za sobą znaczne koszty, z uwagi na potrzebę przebudowy całej jednostki. W praktyce decydują się na nie tylko użytkownicy pojazdów gospodarczych.

Kolejny rodzaj diesel LPG to tzw. dual fuel. Pojazd użytkuje tu jednocześnie ropę {i gaz|oraz LPG), w relacji 30:70. Olej wtryskuje się więc wyłącznie w ilości gwarantującej zainicjowanie samozapłonu wewnątrz cylindra; pozostałą część stanowi gaz. Owa opcja wymaga jednak zastosowania dosyć skomplikowanej techniki.

Najbardziej rozpowszechnionym od dawna systemem jest diesel gaz, w którym LPG pełni jedynie funkcję dodatku do oleju napędowego. Relacje okazują się dokładnie odwrócone w stosunku do dual fuel, oscylując wokół 70:30 na korzyść ON. Pakiet do montażu będzie się tu składał z reduktora-parownika, wtryskiwacza bądź wtryskiwaczy gazu, a także urządzenia sterującego wraz z siecią kabli.

Jak działa silnik wysokoprężny na gaz?

Pożądana ilość ropy zostaje wprowadzona do komór spalania silnika, a dodatkowa dawka LPG – do układu dolotowego. Zapalenie się LPG umożliwia olej, poddając się samozapłonowi.

Aktywność LPG ma natomiast wpływ na lepsze spalanie ON, zupełnie inaczej aniżeli dzieje się to w zwykłym dieslu. W jej wypadku, wobec wysokiej lepkości oleju, proces całkowitego spalenia paliwa bardzo rzadko jest możliwy.